Etički osviještena moda – trend koji osvaja modne piste i svijet
Posljednjih nekoliko mjeseci sve veći broj uticajnih imena iz svijeta visoke mode kao što su Gucci i Michael Kors najavilo je veću etičku posvećenost kada su u pitanju njihove buduće kolekcije.
Piše: Sanja Savić
Pokret protiv krzna raste daleko izvan liste pojedinačnih brendova koji su iz svojih kolekcija isključili upotrebu krzna, najviše zahvaljujući odluci Britanskog modnog saveza da zabrani životinjsko krzno na svakoj modnoj reviji tokom London Fashion Weeka.
Ovaj novi val velikih brendova koji zagovaraju prestanak upotrebe krzna označava veliki skok naprijed za svijet mode i njene potrošače.
U nastavku donosimo listu dizajnera koji su se pridružili „fur-free“ pokretu, za sve one koji žele da žive više etički i kupuju svjesnije.
Prada i Miu Miu
Vijest koja je ovih dana okupirala svijet mode jeste svakako ta da se italijanski modni brendovi Prada i Miu Miu zauvijek odriču upotrebe krzna.
Grupacija Prada svoj zvanični prestanak upotrebe krzna najavila je za predstojeću kolekciju proljeće/ljeto 2020. godine, nakon sto je pokrenuta kampanja od strane LAV-a i Humnog društva SAD.
„Prada je posvećena inovacijama i društvenoj odgovornosti, a naša politika bez krzna – postignuta nakon pozitivnog dijaloga sa Savezom za borbu protiv krzna je samo produžetak tog angažmana.“ – rekla je Miuccia Prada u svojoj izjavi. “Fokusiranje na inovativne materijale će omogućiti kompaniji da istraži nove granice kreativnog dizajna, dok istovremeno zadovoljava potražnju za etičkim proizvodima.”
Phillip Lim
Još jedan brend koji je najavio prestanak upotrebe krzna od jeseni 2019. godine je i američka modna kuća Philip Lim. Phillip Lim je izjavio da njegove kolekcije i proizvodi više neće uključivati krzno i egzotične životinjske materijale kao što su krzno lisice, činčile, risa, kunića, astrakhan janjeta i kože pitona, aligatora, krokodila i guštera.
Coach
U oktobru 2018. godine, modna kuća Choach objavila je da je brend usvojio 100-postotnu politiku bez krzna, koristeći se Humanim društvom SAD kako bi obrazovala svoje rukovodioce i uposlenike za buduće poslovne poteze bez okrutnosti. Izvršni direktor i predsjednik ovog udruženja, Kitty Block, na svom ličnom blogu izrazio je svoju radost i ponos zbog pokrenute inicjative – „Najava jednog istinski ikonskog brenda poput brenda Coach dovoljno govori o tome da krzno više jednostavno nije moderno. Trgovina krznom ubija više od 100 miliona životinja svake godine, a životinje koje se koriste za krzno su ili zarobljene u divljini, gdje provode dane bez hrane i vode u postavljenim zamkama, ili žive cijeli život u užasnim, okrutnim uslovima i skučenim kavezima, a potom budu ubijene strujnim udarom ili gasom. Potrošači širom svijeta su rekli ne, a modni lideri sada slijede taj primjer.“
DVF
Diane Von Furstenberg je još jedna modna kuća koja je u 2019. godinu zakoračila „fur free“. Oni su početkom oktobra 2018. godine objavili da su se udružili sa PETA-om kako bi u potpunosti obustavili proizvodnju krzna, egzotičnih koža, mohera i angore u svim svojim nadolazećim kolekcijama. „Toliko sam uzbuđena što nam je tehnologija omogućila da se osjećamo glamurozno sa umjetnim krznom” – izjavila je predsjednica DVF-a Diane von Furstenberg u saopštenju za medije.
Gucci
U oktobru prošle godine, italijanski modni gigant Gucci se također obavezao na prestanak upotrebe krzna u svojim kolekcijama, počevši od kolekcije proljeće/ljeto 2018. godine. “Biti društveno odgovoran je jedna od Guccijevih osnovnih vrijednosti, a mi ćemo nastaviti nastojati da činimo bolje za životnu sredinu i životinje.“ – izjavio je predsjednik i izvršni direktor Guccija Marco Bizzarri u izjavi. “Uz pomoć HSUS-a i LAV-a, Gucci je uzbuđen što će poduzeti sljedeći korak i nadamo se da će to pomoći potaknuti inovacije i podići svijest, mijenjajući industriju luksuzne mode na bolje.“
Michael Kors
U zimu 2017. godine, Michael Kors je najavio kako će do kraja godine brend zabraniti svako korištenje krzna do kraja 2018. godine.
Jimmy Choo
Nakon što se Michael Kors obavezao na 100-postotno odsustvo krzna, isti primjer je slijedila i modna kuća Jimmy Choo koju je otkupio Michael Kors ugovorom vrijednim 1,2 milijarde dolara u julu 2017. godine.
Donatella Versace
U martu 2017. Donatella Versace je za magazin 1843 izjavila kako će svi njeni brendovi prestati sa upotrebom krzna do kraja 2019. – “Krzno? Ja sam izvan toga. Ne želim da ubijam životinje da bih kreirala modu. Ne osjećam se dobro.”
Donna Karan / DKNY
Dizajnerica Donna Karan se odlučila na brend bez krzna u martu 2018. godine, sa odlukom da se u potpunosti sprovede do kraja 2019.
Maison Margiela
Jedan od prvih dizajnera visoke mode koji se založio za prestanak upotrebe krzna – John Galliano, otkrio je da je zahvaljujući predsjedniku PETA-e Danu Matthewsu, kojeg je sreo na jednom putovanju u St. Tropez, zauvijek odlučio da postane „fur-free“, rezultirajući tako prestankom upotrebe krzna za sve njegove brendove, uključujući i Maison Margielu.
Calvin Klein
Uvijek ispred trendova, Calvin Klein je zabranio krzno još davne 1994. godine, navodeći „humani tretman životinja“ kao srž filozofije brenda.
Stella McCartney
Nakon zabrane pravog krzna 2001. godine, Stella McCartney uvela je „krzno bez krzna“ 2016. godine, što je bio prirodan sljedeći korak u njenom održivom pristupu modnog dizajna.
Tommy Hilfiger
2007. godina je bila godina kada su se mnogi brendovi odlučili na veliki korak prestanka upotrebe krzna. Hilfiger je koristio krzno uglavnom na ovratnicima i manžetama svojih komada, a nakon razgovora s PETA-om najavio je da će se daljnja proizvodnja krznenih predmeta odmah završiti.
Giorgio Armani
Nakon sastanka sa organizacijom Humanog društva SAD, Giorgio Armani i sedam drugih etiketa pod Armani grupacijom su otkrili kako više neće proizvoditi komade odjeće s krznom počevši od kolekcije za jesen 2016. godine. “Tehnološki napredak ostvaren tokom godina omogućava nam da imamo validne alternative u našoj dispoziciji koje čine korištenje surovih praksi nepotrebnim što se tiče životinja“, navodi se u izjavi za WWD. “Nastavljajući pozitivan proces koji je odavno preduzet, moja kompanija sada čini veliki korak naprijed, odražavajući našu pažnju na kritična pitanja zaštite i brige za okoliš i životinje.“
Ralph Lauren
Ralph Lauren se 2006. godine obavezao da će eliminirati krzno iz upotrebe, uključujući svu robu i kućnu ponudu. Pored ove odluke, brend je objavio da će donirati i 1.200 komada odjeće s krznom za međunarodne inicijative pomoći.
Vivienne Westwood
Dugogodišnja aktivistkinja Vivienne Westwood se pridružila klubu 2007. godine nakon razgovora s PETA-om.
The Kooples
PETA je ohrabrila i kultni brend Kooples da usvoji etički pristup modi koji su odbacili krzno iz svih svojih budućih kolekcija, počevši od jeseni 2016.
Hugo Boss
Godinu dana nakon razgovora sa Humanim društvom SAD, Hugo Boss je obećao da će prestati koristiti krzno počevši od kolekcije za jesen 2016. godine.
Victoria Beckham
Victoria Beckham se također pridružila pokretu bez krzna, zabranivši upotrebu egzotičnih koža u svim budućim kolekcijama, počevši od prezentacije kolekcije jesen/zima 2019. godine. “Kao biznis, tražili smo da koristimo više etički proizvedenih proizvoda koji imaju manje uticaja na životnu sredinu”, rekao je portparol brenda. “Ova odluka odražava želje ne samo brenda, već i naših kupaca.”
Samo dan prije Chanelove pre-fall kolekcije Métiers d’Art 2019 predstavljene u decembru 2018. godine, legendarna francuska modna kuća je objavila da više neće koristiti egzotične kože u svojim nacrtima jer ne mogu biti etički proizvedene. Karl Lagerfeld je prethodno potvrdio da se ne sjeća da je ikada koristio krzno u nekoj od svojih kolekcija za Chanel.
Jean Paul Gaultier
U novembru 2018. godine, francuski dizajner Jean Paul Gaultier je uživo na nacionalnoj francuskoj televiziji najavio prestanak upotrebe krzna iz svih svojih kolekcija i brendova, opisavši proces ubijanja životinja zbog njihovog krzna kao “apsolutno jadno” i obećao da nikada više neće koristiti životinjsko krzno u svojim kolekcijama.
Furla
Italijanski brend Furla najavio je u martu 2018. godine da će se pridružiti pokretu svojim kolekcijom za 2019. godinu.
Burberry
Slijedeći sjajan primjer ostalih kolega, modna kuća Burberry je u maju 2018. godine najavila da će zabraniti pravo krzno, počevši od kolekcije za proljeće/ljeto 2018.
“Moderni luksuz znači biti društveno i ekološki odgovoran. Ovo uvjerenje je ključno za nas u Burberryju i ključ je našeg dugoročnog uspjeha.“ – izjavio je izvršni direktor Marco Gobbetti u izjavi za Business of Fashion prije njihovog londonskog showa.