Škoda 110 R, priča o kupeu

- Advertisement -

Prije 50 godina predstavljen je Škoda 110 R Coupé, elegantni sportski automobil sa motorom smještenim straga. Postigao je ogroman prodajni uspjeh i poslužio kao osnova za legendarne rally i trkaće automobile češkog proizvođača. Uz prototipove Škoda 180 RS i 200 RS, od 110 R. izveden je i Škoda 130 RS, koji je kasnije postao poznat kao „Porsche sa istoka“.

  1. godine Škoda je proizvela limuzinu 1000 MB koja je najavila novu tehnološku eru češkog proizvođača automobila. Uložena su velika sredstva u moderne proizvodne pogone. Iz tog razloga, Škoda je prekinula proizvodnju modela Felicia. Međutim, zbog potražnje za sportskim modelima, posebno na zapadnoevropskim tržištima, Škoda je na želje svojih kupaca odgovorila vozilom koje će marki dati imidž, uprkos planiranom broju jedinica. Dok je trajao razvoj serije Škoda 100/110 L (nasljednik 1000 MB koji je dobio nadogradnje karoserije, prednje disk kočnice i poboljšanu sigurnosnu opremu), započeli su radovi na kupe verziji Škoda 110 R. s dvoja vrata.

Izrada prvih prototipova i testnih pogona u bivšem DDR-u

Razvoj modela 110 R, kojeg su zvali „Erko“, započeo je 1966. godine, a u martu 1968. godine prvi prototip s internom oznakom Š 718 K izašao je iz tvornice Škoda u Kvasinyu. Karoserija kupea razlikoval se ne samo elegantno nagnutim stražnjim krajem, već i vjetrobranskim staklom sa strmijim nagibom i širokim vratima s prozorima bez okvira. Tokom probnih vožnji, koje su se, između ostalog, odvijale na autocestama u DDR-u, kupe je postigao najveću brzinu od 145 km / h. Drugi prototip završen je u martu 1969. godine.

Škoda je pozvala brojne novinare na svjetsku premijeru 110 R, a nakon konferencije za novinare, gosti su dobili priliku isprobati novi sportski kupe u blizini aerodroma Hoškovice.

Prezentacija na međunarodnim sajmovima automobila i početak proizvodnje

Javnost je prvi put ugledala 110 R 5. septembra 1970. na sajmu inženjeringa u Brnu, gdje je Škoda izložila tri primjerka. Kamen temeljac za uspjeh sportskog kupea na izvoznim tržištima položen je na sajmovima automobila u Parizu, Londonu i Torinu, koji su svoja vrata otvorili u oktobru 1970. Potražnja za 110 R naglo je porasla, ali ubrzanje Škodine proizvodnje naišlo je na probleme zbog tadašnjih političkih uvjeta.

Do kraja 1970. godine napravljeno je samo 121 vozilo, a tek u drugom kvartalu 1971. godine prve jedinice kupea mogle su biti isporučene kupcima u inostranstvu. Potom se češki proizvođač automobila koncentrirao prvenstveno na izvoz: od oko 3.000 jedinica proizvedenih 1971. godine, samo 442 vozila stigla su u salone tadašnjeg čehoslovačkog dilera Mototechne. Model 110 R imao je pozamašnu cijenu od najmanje 78.000 kruna, što je u to vrijeme odgovaralo platama od oko 40 mjeseci.

Mala težina i izvrsna vuča osiguravaju dinamično iskustvo vožnje

Dimenzija 110 R mjerila je 4.155 milimetara u dužinu, 1.620 milimetara u širinu i, sa visinom od 1.340 milimetara, bila je 40 milimetara kraća od osnovnog modela. Međuosovinsko rastojanje bilo je 2.400 milimetara. Četverocilindrični linijski motor generirao je snagu od 38 kW (52 ks) pri 4.650 o / min, zapremine 1,107 ccm, nudio je relativno uzbudljivo iskustvo vožnje. Na gumama (165 SR 14), 110 R postigao je maksimalnu brzinu od 145 km / h, a sprint od nule do 100 km / h trajao je 19 sekundi. Model je imao disk kočnice sprijeda i bubanj straga. Kočnice je proizvela Škoda po licenci Dunlopa.

Kako je 57 posto težine vozila bilo na zadnjim točkovima, ovaj „sportski kupe“ imao je izvrsnu vuču. Prosječna potrošnja goriva bila je 8,5 litara na 100 kilometara, a zapremina spremnika za gorivo bila je 32 litre. Ispod prednjeg poklopca bilo je dovoljno prostora za 250 litara prtljage, drugi prtljažnik iza zadnjih sjedala imao je kapacitet od 120 litara i moglo mu se pristupiti i u pokretu.

Kokpit

Kontrolna ploča, na kojoj je bilo pet okruglih instrumenata, u početku je bila sa drvenim oplatama, a ubrzo je zamijenjena mat-crnom završnom obradom. Iza obruča upravljača vozač je mogao vidjeti veliki tahometar, s crvenom zonom koja počinje od 5.750 o / min, i susjedni brzinomjer, koji je bio jednako velik. Tri manja okrugla instrumenta bila su postavljena prema sredini: manometar koji pokazuje tlak ulja i mjerač temperature rashladne tečnosti i, krajnje desno, mjerač goriva. Osnovna oprema 110 R uključivala je anatomski oblikovana prednja sjedala. Preklapanjem naslona prema naprijed, mogla su se doći do dva zadnja sjedala, koja su bila znatno manja. Za vrijeme desetogodišnjeg razdoblja proizvodnje od 1970. do 1980. godine, Škoda 110 R podvrgnut je brojnim manjim revizijama, što je uz često ažuriranje izgleda osiguralo dugoročnu konkurentnost. Od januara 1973. godine, četiri fara krasila su prednji dio automobila. Prednja sjedala bila su opremljena naslonima za glavu, a 14-inčne točkove zamijenile su manje gume 165 SR 13.

Velika potražnja i na zahtjevnim izvoznim tržištima

Škoda je automobilom 110 R postigla znatan prodajni uspjeh na zahtjevnim izvoznim tržištima. 1973. godine 93 posto od oko 6.000 napravljenih kupea otpremljeno je izvan tadašnje Čehoslovačke. Sljedeće godine proizvodnja je porasla na oko 7.500 jedinica. Od septembra 1972. Škoda jenapravila i verziju sa volanom na desnoj strani, a samo tri godine kasnije, 2.371 kupe ili 36 posto ukupnog broja izvezenih vozila otišao je kupcima u Velikoj Britaniji. Neke jedinice 110 R stigle su čak i do Novog Zelanda, Kuvajta i Nikaragve. 1980. godine, poslednje proizvodne godine, izvoz je bio ograničen samo na jugoslovensko i špansko tržište.

Škoda 110 R: Početak uspješne ere

Međunarodna potražnja za modelom 110 R potaknula je razvoj i uspjeh na rally stazama, koji su započeli već u sezoni 1973. modificiranim tvorničkim automobilom. Nešto kasnije Škoda je predstavila 180 RS i 200 RS. Prototipovi inspirisani serijskim kupeom debitirali su na Barum Rallyju u junu 1974. Ovi cestovni trkaći automobili imali su OHC motore zapremine do dvije litre i petostepeni mjenjač Porschea. Pored toga, instalirana je novorazvijena stražnja osovina, što je imalo pozitivan učinak na upravljanje.

Legendarni 130 RS uslijedio je u proljeće 1975. Krajem sedamdesetih i početkom 1980-ih postat će jedan od najuspješnijih trkaćih i rally automobila u klasi <1.300 ccm. Struktura karoserije 110 R bila je malo modificirana, a dodan je i robusni kavez. Škoda je krov, poklopac motora i spoljnu oblogu vrata napravila od aluminijuma, dok su blatobrani i prednji poklopac napravljeni od plastike ojačane staklenim vlaknima. Težina 130 RS-a je tako smanjena na samo 720 kilograma, što je činilo 1,3-litreni četverocilindrični automobil relativno jednostavnim za rukovanje. Snaga se postepeno povećavala na 96 kW (130 KS). Verzija za trkališta postizala je maksimalnu brzinu do 220 km / h. 130 RS bio je poznat i kao „Porsche of East“.

Do 30. decembra 1980. Škoda je proizvela ukupno 57.085 jedinica serijske verzije dinamičnog kupea 110 R u pogonu u Kvasinyu. Očuvana vozila sada su traženi kolekcionarski primjerci s rastućom tržišnom vrijednošću. Škoda Garde, kupe koji se također proizvodi u pogonu u Kvasinyu, naslijedio je Škodu 110 R u septembru 1981. Od 1984. do 1990. godine, Rapid, koji je mogao postići brzinu do 150 km / h, nastavio je tradiciju kupea, započetu 1970. godine sa modelom 110 R. U svom najvišem nivou specifikacija, Škoda kupe sa motorom smještenim straga, imao je četvorocilindrični motor zapremine 1,3 litre i petostepeni mjenjač.

- Advertisement -

NAJNOVIJE

MOŽDA VAS ZANIMA

(VIDEO) U stravičnoj nesreći troje mladih izgubilo živote

U stravičnoj saobraćajnoj nesreći koja se dogodila u četvrtak,...

(VIDEO) Polomio felge na putu, policija lopatom “zakrpila” rupe

U Jajcu je jedan muškarac doživio nesreću, kada je...

Tragedija sa Marijin dvora nije dovoljna opomena: Policija isključila 20 vozača tokom prethodne večeri

Policija Kantona Sarajevo isključila je proteklog dana iz saobraćaja...